Sten Esna, Itella Estonia müügidirektor „Maanteevedude hind sõltub kütuse hinnast“

11.06.2019

 

Maanteevedude osatähtsus Eesti maismaa kaubaveos näitab Statistikaameti andmeil kasvutendentsi samal ajal, kui raudtee osatähtsus Rail Balticu ootel väheneb. Maanteevedude turgu mõjutavad teenuse hind tervikuna, kütuse hind ja tööjõukulud ning firmade jätkusuutlikkus teenust osutada.

Oleme aastaid toimetanud Eesti, Soome, Läti, Leedu, Skandinaavia ja Kesk-Euroopa turgudel ja teame, et maanteetranspordis on kõige kriitilisema tähtsusega teenuse kvaliteet ja hind. Rahvusvaheliste kaubavedude äri on väga konkurentsitihe “pirukas”, kust hulk ettevõtteid soovib omale viilu lõigata.

Hinda kasvatavad ühelt poolt majanduspoliitilised meetmed nagu kütuse hinnatõus ja teiselt poolt konkurendid. Euroaluse mõne eurone hinnavahe võib panna klienti otsustama teise vedaja kasuks. Suuremad vedajad kaotavad alatihti konkursse Ida-Euroopa firmadele, kes suudavad märksa odavamalt töötada. Palju on ettevõtteid, kes lähevad hinnadumpinguga turgu võtma, aga küsimus on, kui kaua nad seda suudavad.

Kaubamahud on jätkuvalt kasvuteel, kuid samal ajal kasvavad tööjõukulud ja mis peamine, kasvab ka kütusehind. Värske valitsus räägib alkoholiaktsiisi langetamisest, samuti ollakse nii valitsuses kui ka opositsioonis seda meelt, et kütusehindandega “tuleb midagi ete võtta”.

Kütuse odavnemine kasvataks Eesti vedajate konkurentsivõimet naabritega, sest nii Läti kui ka Leedu vedajad on tänu odavamale kütusele eelisseisuses. Loodan südamest, et kütusehinna langetamine ei jää pelgaks populismiks või minimaalseks peenhäälestuseks. Aeganõudev ja üldse mitte odav võimalus on üleminek roheenergiale, võttes diislikütuse asemel kasutusele mõne muu energiakandja.

Oleme Itella Estonias maanteetranspordis keskendunud väiksemamahuliste transpordikoguste punktist A punkti B viimisele. Tegu on strateegilise otsusega fokuseerida tegevus eelkõige pakiveo ja väiksemate osakoormate veole, mis toetab e-kaubanduse kasvu. E-kaubanduse kasvutempo on viimastel aastatel ligi paarkümmend protsenti aastas ja me soovime sellega koos kasvada.

Olen mänginud üle 10 aasta tipptasemel võrkpalli. Kui ma tippsporti ja logistikat võrdlen, siis on eduks vajalik inimeste ja meeskondade laitmatu koostöö. Kliendi jaoks on oluline, et kaup jõuaks õigel ajal ja tervelt ja kokkulepitud kohta. Võrkpallis peavad punkti toomiseks olema rollid ja vastutusalad meeskonna siseselt kokku lepitud, et võitjana väljakult ära tulla ja karikas pea kohale tõsta.

Loe Sten Esna pikemat arvamust Äripäeva 18. juuni lisalehest Logistika.


Kontakt